شرکت مک دونالد شعبه عربستان، در یک اقدام تبلیغاتی برای جام جهانی 2002، روی کیسه ها، بسته بندی ها و پاکت هایی که به مشتری می داد، پرچم تمام کشور های شرکت کننده در جام جهانی 2002 را چاپ کرد. این یک اقدام تبلیغاتی بود برای فروش بیشتر. چون عربستان یکی از کشورهای شرکت کننده در این جام بود و مک دونالد شعبه عربستان فکر می کرد که اگر پرچم آن کشور هم به عنوان یکی از شرکت کننده ها بر روی بسته بندی ها باشد، مردم استقبال بیشتری از شعبه مک دونالد خواهند کرد.
به یکباره شعبه مک دونالد عربستان، توسط مشتریان تحریم شد! مشتریان به شدت ناراضی شدند. مدیران ارشد مک دونالد متعجب بودند چون فکر می کردند با این اقدام، موفقیت بسیار عظیمی کسب خواهند کرد ولی با یک شکست واقعی روبرو بودند. دلیل چه بود؟
روی پرچم عربستان، نام مقدس خداوند نقش بسته و طبیعی است کیسه هایی که ساندویچ های مک دونالد در آن قرار دارد، بعد از مصرف در سطل آشغال انداخته می شوند. مردم عربستان به شدت ناراحت بودند و نارضایتی اوج گرفت. مک دونالد شعبه عربستان متوجه شد که چه خطای بزرگی مرتکب شده است.
مک دونالد شعبه عربستان، قراردادی را با تمام شرکت های خدماتی فعال بست تا تمامی این کیسه ها را از سطح شهر جمع آوری کنند و البته این اقدام خود را در روزنامه ها و بیلبوردها و در مراکز تبلیغاتی دیگر به اطلاع مردم رساند. سپس به تمام مردم اعلام کرد که هر کسی یک کیسه جمع آوری و ارائه کند، یک مک دونالد رایگان دریافت خواهد کرد و اینگونه از یک شکست حتمی رهایی پیدا کرد و توانست دوباره موفقیت خود را در بین مردم کسب کند.
------------
1- در برخورد با نیروی انسانی، به آداب، سنن و مذهب آنان توجه داشته باشید و به آنها احترام بگذارید.
2- پرمودبترا: «با روی خوش به اشتباه خود اعتراف کنید. حتی مداد مدیر عامل هم در انتهایش مداد پاک کنی دارد.»
3- به ارزش های سازمانی متعهد باشید هر چند لازم باشد برای آنها هزینه زیادی بپردازید.
4- آلبرت انیشتن: «کسی که هرگز اشتباه نکرده هرگز چیزی را امتحان نکرده است.»
5- از جنبه های مختلف یک اشتباه، بهره برداری مثبت کنید. در این داستان، اقدامات انجام شده برای رفع اشتباه خود به یک مجموعه ابزار تبلیغاتی تبدیل شده است.