آموزگار آموزش و پرورش

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

خواسته های اطرافیان

در روزگاران قدیم، مرد میانسالی دو زن داشت. یکی از زنها مسن و دیگری جوان بود. هر یک از زنها، شوهرشان را خیلی دوست داشتند و تمایل داشتند که او در سنی متناسب با آنها به نظر آید.

پس از گذشت چند سال، موهای مرد به اصطلاح جوگندمی شد. برای زن جوان این اتفاق خوشایند نبود زیرا شوهرش را خیلی مسن‌تر از خودش نشان می‌داد. بنابراین هر شب موهای مرد را شانه می‌کرد و موهای سفیدش را می‌کَند.

اما سفید شدن موهای مرد، زن مسن تر را خوشحال کرده بود زیرا دوست نداشت دیگران او را با مادر شوهرش اشتباه بگیرند. او هر روز صبح موهای مرد را مرتب می‌کرد و تا جایی که می‌توانست موهای سیاه مرد را می‌کَند. نتیجه این شد که شوهر آن دو زن، بعد از مدت کوتاهی فهمید کاملاً طاس شده است.

------------

اگر به همه خواسته‌های متفاوت و متناقض اطرافیان خود پاسخ دهید بزودی خواهد فهمید که چیزی برای پاسخگویی نخواهید داشت.

کسی که اصول و قواعد را برای تأثیرگذاری، خوشایند یا همراهی دیگران زیر پا گذارد در نهایت به شرایطی خواهد رسید که دیگران در برخورد با او، اصول و قواعد لازم را رعایت نمی‌کنند.

«نه» کلمه‌ای دوحرفی اما یکی از مهمترین کلمات در رهبری، مدیریت و رشد شغلی است. یادگیری «نه» گفتن (در مواقع لزوم)، یکی از مهمترین مهارتهای کاری، سازمانی و مدیریتی است. نه گفتن به معنی نپذیرفتن کار و مسئولیت یا از زیر کار در رفتن نیست بلکه روشی برای کنترل داشتن بر کار و زندگی شخصی و تعادل بین آنهاست به گونه‌ای که هم از عهده وظایف و مسئولیت‌ها به خوبی برآیید و هم رضایت شغلی داشته باشید.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
جلال عرب اسدی

سیر تحول نظام آموزش و پرورش عشایر در ایران

    چنانچه  انتقال میراث فرهنگی و تمدنی و نیز مهارتها و مشاغل پدران و مادران به فرزندان مورد نظر باشد،

این فرآیند از ابتدای پیدایش زندگی کوچروی مشابه زندگی در شهر و روستا وجود داشته است

و رازبقاء زندگی کوچروی و ایلی و عشیره ای همین آموزشها و انتقال فرهنگی بوده است .

اما اگر به آموزش و پرورش کوچروها و عشایری به عنوان یک نگاه ویژه و رسمی داشته باشیم

(علی رغم فقدان فرهنگ کتابت در جامعه عشایری تا چند دهه قبل )

می توان سیر تحول نظام آموزش و پرورش کوچروها (عشایری ) را به شرح ذیل خلاصه نمود.

1.       ساکنان قدیمی سرزمین ایران پس از هزاران سال زندگی و تغییر و تحول ، با مهاجرت هایی از آسیای مرکزی (آریایی ها ) روبرو شده است که اقوامی خانه به دوش بوده وبا مرکبهای خود به این سو وآنسو هجوم می بردند. در سال 708 ق.م  با اتحاد قبایلی توسط دیااکو ، نخستین حکومت شاهی مادها بوجود آمد که تا سال 550 ق.م (زمان کوروش ) ادامه یافت که بر پایه برخی پژوهش های باستان شناسی ، خواندن و نوشتن و آموزش نوباوگان آغاز شده بود که در زمان حکومت هخامنشیان ، اشکانیان ، ساسانیان و... متناسب با شرایط فرهنگی و تاریخی و سیاسی ادامه داشته است. ( گیرشمن معنقد است که در آغاز تاسیس دولت هخامنشی ،پارسیان تازه از حالت نیمه چادر نشین به حالت ایلی نیمه خانه نشین در آمده بودند .) لذا با توجه به سازمان عشیره ای و کوچروی مادها و پارس ها و پارت ها (اشکانیان ) و اقدامات مهم آنها در نظام آموزش و پرورش ایران زمین ، می توان گفت که این حکومتها که ریشه ایلی و کوچروی داشته اند نسبت به آموزش و پرورش ایل و طایفه خود بی تفاوت نبوده اند و به نوعی آموزش و پرورش کوچروها هم حداقل در بین خانواده های حکومتی و نزدیک به حکومت وجود داشته است.

2.       بصورت مشخص از آموزش و پرورش سیار می توان از دوره حکومت اولجاتیو (سلطان محمد خدابنده ) در قرن هشتم ه.ق نام برد. وی دستور داد تا یک مدرسه سیار ایجاد شود. این مدرسه سیار همراه اردوی سلطان در ییلاق و قشلاق در حرکت بوده است و از جمله کسانی که می بایستی همراه سلطان محمد خدا بنده در حرکت باشند ، هیات تعلیم و محصلان و اطرافیان آنان بوده اند و از این راه مدرسه متحرکی بوجود آمد که وصاف الحضره صاحب کتاب تاریخ وصاف آن را مدرسه سیار سلطانی خوانده است و در آن علمای بزرگ به تدریس مشغول شدند و طلاب به تحصیل همت گماشتند.

3.       وجود مکتب خانه ها در ایلات وعشایر ،اعزام فرزندان به روستاها و شهرها ( عمدتا فرزندان خوانین و کلانتران و کدخداها وسایر افراد متمول )

4.       ارائه ایده مدارس سیار به شکل گسترده توسط شهید مدرس در سال 1303 ه.ش

5.       ساختن تعدادی مدارس ویژه برای ایلات در برخی مناطق کشور از جمله جعفرآباد ترکمن صحرا (1302)فارس (1304)،دارالتربیه عشایری (شبانه روزی ) در لرستان و فارس و تهران (1307)و...

6.       پایه گذاری مدارس عشایریی و تاسیس اولین مدرسه عشایری در ایران 1330 هجری شمسی بطور رسمی  و ویژه توسط مرحوم دکتر سید محمود حسابی وزیر فرهنگ وقت در استان کهگیلویه و بویر احمد (منبع کتاب وزرای معارف ایران )

7.       توسعه مدارس عشایر توسط بهمن بیگی از فرزندان تلاشگر عشایر و سران ایلات و طوایف و اصل چهار ترومن در سال 1332 و پس از آن

8.       انتصاب آقای محمد بهمن بیگی به عنوان مدیر کل آموزش عشایر در اواخر سال 1347تا سال 1357

9.       انحلال اداره کل آموزش عشایر در سال 1361 و ادغام آن با ادارات کل آموزش و پرورش استانها

10.   راه اندازی مجدد اداره کل آموزش عشایری در تهران (ستادی) در سال 1368

11.   انحلال مجدد اداره کل آموزش عشایر در سال1374

12.   راه اندازی مجدد آموزش و پرورش عشایر کشور تحت عنوان دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور در تاریخ 6/4/78 با انتصاب آقای لطف اله عباسی تا سال1389

۱۳. اصلاح ساختار دفتر، همزمان با تغییر ساختار حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش از دفتر آموزش و پرورش عشایر به عنوان دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر 

۱۴. سازمان دهی دفتر در قالب ۸ حوزه کارشناسی و به طور کلی ۲۷ پست سازمانی در بهار ۱۳۸۹

15. انتصاب آقای عبدالرسول شکیبا از سال 1389 به سمت مدیرکل دفتر

16. سازمان دهی مجدد دفتر در قالب دو معاون، 6 حوزه کارشناسی و به طور کلی 16 پست سازمانی در حال حاضر

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
جلال عرب اسدی

تبلیغات مخرب علیه خود

شرکت مک دونالد شعبه عربستان، در یک اقدام تبلیغاتی برای جام جهانی 2002، ‏روی کیسه ها، بسته بندی ها و پاکت هایی که به مشتری می داد، پرچم تمام کشور ‏های شرکت کننده در جام جهانی 2002 را چاپ کرد. این یک اقدام تبلیغاتی بود برای ‏فروش بیشتر. چون عربستان یکی از کشورهای شرکت کننده در این جام بود و مک ‏دونالد شعبه عربستان فکر می کرد که اگر پرچم آن کشور هم به عنوان یکی از ‏شرکت کننده ها بر روی بسته بندی ها باشد، مردم استقبال بیشتری از شعبه مک ‏دونالد خواهند کرد.

به یکباره شعبه مک دونالد عربستان، توسط مشتریان تحریم شد!‏ مشتریان به شدت ناراضی شدند. مدیران ارشد مک دونالد متعجب بودند چون فکر می ‏کردند با این اقدام، موفقیت بسیار عظیمی کسب خواهند کرد ولی با یک شکست ‏واقعی روبرو بودند. دلیل چه بود؟

روی پرچم عربستان، نام مقدس خداوند نقش بسته و طبیعی است کیسه هایی که ‏ساندویچ های مک دونالد در آن قرار دارد، بعد از مصرف در سطل آشغال انداخته می ‏شوند. مردم عربستان به شدت ناراحت بودند و نارضایتی اوج گرفت. مک ‏دونالد شعبه عربستان متوجه شد که چه خطای بزرگی مرتکب شده است.

مک دونالد شعبه عربستان، قراردادی را با تمام شرکت ‏های خدماتی فعال بست تا تمامی این کیسه ها را از سطح شهر جمع آوری کنند و ‏البته این اقدام خود را در روزنامه ها و بیلبوردها و در مراکز تبلیغاتی دیگر به اطلاع ‏مردم رساند. سپس به تمام مردم اعلام کرد که هر کسی یک کیسه جمع آوری و ارائه ‏کند، یک مک دونالد رایگان دریافت خواهد کرد و اینگونه از یک شکست حتمی رهایی ‏پیدا کرد و توانست دوباره موفقیت خود را در بین مردم کسب کند.‏

------------

1- در برخورد با نیروی انسانی، به آداب، سنن و مذهب آنان توجه داشته باشید و به آنها احترام بگذارید.

2- پرمودبترا: «با روی خوش به اشتباه خود اعتراف کنید. حتی مداد مدیر عامل هم در انتهایش مداد پاک کنی دارد.»

3- به ارزش های سازمانی متعهد باشید هر چند لازم باشد برای آنها هزینه زیادی بپردازید.

4- آلبرت انیشتن: «کسی که هرگز اشتباه نکرده هرگز چیزی را امتحان نکرده است.»

5- از جنبه های مختلف یک اشتباه، بهره برداری مثبت کنید. در این داستان، اقدامات انجام شده برای رفع اشتباه خود به یک مجموعه ابزار تبلیغاتی تبدیل شده است.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
جلال عرب اسدی

دانلود نرم افزار spss 22

IBM SPSS Statistics نرم‌افزار رایانه‌ای است که برای تحلیل‌های آماری به کار می‌رود. SPSS مخفف عبارت Sciences Statistical Package for the Social به معنی بسته ی آماری برای علوم اجتماعی می باشد. پس از خریداری شدن شرکت سازنده این نرم افزار توسط IBM در 28 جولای 2009 این نرم افزار با نام PASW که مخفف Predictive Analytics Software است منتشر شد. اما در نسخه 22دوباره نام SPSS Statistics را اختیار کرد.
SPSS از جمله نرم‌افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی، به صورت بسیار گسترده‌ای استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط پژوهشگران بازار و داد و ستد، پژوهشگران سلامتی، شرکت‌های نقشه ‌برداری، دولتی، پژوهشگران آموزشی، سازمان‌های بازاریابی و ... به کار می‌ رود. افزون بر تحلیل‌های آماری، مدیریت داده‌ها و مستندسازی داده‌ها نیز از ویژگی‌های نرم‌افزار هستند.

در تحلیل داده ها با استفاده از این نرم افزار باید سه مرحله اساسی را طی کنید: در مرحله اول داده‌های خام را وارد کرده و آن‌ها را در یک پرونده ذخیره کنید. در مرحله بعد باید تحلیل مورد نیاز را انتخاب کرده و مشخص کنید. در مرحله سوم خورجی را بررسی کنید.

قابلیت های کلیدی نرم افزار IBM SPSS Statistics:
- شامل آمارهای توصیفی: جدول‌بندی شطرنجی، بسامدها، توصیفات، کاوش، آمار توصیفی نسبی
- تعیین آمارهای دومتغیره: میانه‌ها، آزمون تی، تحلیل پراکنش، همبستگی، آزمون‌های غیرپارامتری
- پیش‌بینی برآمدهای عددی: برگشت خطی
- پیش‌بینی برای تشخیص گروه‌ها: تحلیل عاملی، تحلیل خوشه‌ای، جداکننده
- و ...

 برای دانلود نرم افزار spss22  از سایت سافت 98 روی لینک زیر کلیک نمایید:

دانلود نرم افزار spss 22 بخش اول با حجم 600 مگا بایت

دانلود نرم افزار spss 22 بخش دوم  با حجم 185 مگا بایت

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
جلال عرب اسدی